Is een laadpaal voor thuis zakelijk aftrekbaar?
Een laadpaal voor thuis kan gezien worden als een investering. De prijs voor een elektrische laadpaal varieert tussen de €500 en €2500 euro. In der loop van de tijd zal er geld bespaard worden. Echter kan dit proces versneld worden door verschillende factoren die zakelijk fiscaal afgetrokken kunnen worden. Dit artikel gaat dieper in op de huidige regelgevingen.
De kosten die gerealiseerd worden bij de aanschaf- en plaatsingskosten zijn bij je bv fiscaal aftrekbaar. Dit geldt tevens voor de periodieke leasekosten van de laadpaal. De btw op de aanschaf en de installatie zijn verrekenbaar als voorbelasting. Ook de btw op de leasekosten van het product vallen hieronder. Je klant is over de geleverde stroom 21% btw verschuldigd.
Milieu investeringsaftrek (MIA)
Voor ondernemers die thuis een laadpaal hebben, is de milieu investeringsaftrek (MIA) een belangrijke regel die fiscaal voordeel biedt. Deze tegemoetkoming is een subsidie dat een voordeel biedt omtrent zakelijk aftrekbare kosten. In 2021 is deze subsidie sterk gestegen, momenteel is dit namelijk een subsidie van 36% op de aankoop van een elektrisch voertuig. Naast de aanschafkosten geldt dit ook voor de kosten van de fabrieksaccessoires, kosten van een oplaadpunt, de verwijdingsbijdrage en de legeskosten.
Vamil-regeling
De vamil-regeling maakt het mogelijk om tot wel 75% van de duurzame investeringskosten zakelijk af te schrijven. Om in aanmerking te komen voor deze regelgeving is het belangrijk dat er binnen 3 maanden een melding wordt gedaan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Als deze termijn verstreken is, komt de desbetreffende persoon hier niet meer voor in aanmerking. Het is mogelijk om de vamil-regeling combineren met de milieu-investeringaftrek (MIA) regelgeving.
Bijtelling
Zakelijke voertuigen die privé gereden worden moeten bijtelling betalen. Dit komt omdat het privé gebruik van een zakelijk voertuig wordt gezien als verkapt inkomen. Het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen is momenteel 12%, alwaar de bijtelling voor brandstof voertuigen 22% is. Momenteel is dit voor elektrische voertuigen een gunstige bijtelling aangezien de bijtelling in 2022 al wordt verhoogd naar 16%. De verwachting is dat dit in de toekomst gelijk wordt getrokken met de huidige bijtelling voor brandstof voertuigen, 22% dus. Echter met de aanschaf van een elektrisch voertuig in 2021 kan je jezelf daarmee een voordeel doen, aangezien je dan voor vijf jaar het huidige bijtellingspercentage van 12% betaald.
Lokale subsidies
Tenslotte zijn er ook nog lokale subsidies die verschillen per gemeente. Elke gemeente hanteert namelijk verschillende subsidies. In de gemeente Amsterdam is er namelijk een actie plan genaamd ‘’Schone Lucht’’ gelanceerd. Dit actieplan bevat regelingen en subsidies waarmee elektrisch rijden aantrekkelijker wordt gemaakt. Elektrisch rijdende bedrijfsauto’s kunnen in 2025 tot wel 40.000 euro subsidie ontvangen. Deze subsidies verschillen per gemeente, informeer dus voor de zekerheid altijd bij de gemeente om te kijken voor welke subsidies je in aanmerking komt.
Bekijk hier welke kosten er allemaal verbonden zijn aan een laadpaal.